آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس

آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس

کویر گردی و تماشای آسمان بی نطیر مناطق کویری یکی از محبوب ترین چیزهایی است که اهل سفر و طبیعت گردان را جذب خود میکند . این جاذبه ی طبیعی هم مانند سایر جاذبه ها تعدادشان در کشور پهناورمان کم نیست . اما این همه ی ماجرای کویر گردی نیست . وجود یک آبشار نمکی و دریاچه نمک یکی از این مناطق کویری ایران را خاص تر کرده است . آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس از جاهای دیدنی خور موضوع این مطلب مجله گردشگری بلیط اینجاست .

 

 آبشار نمکی پتاس کجاست ؟

این آبشار از جاذبه های طبیعی استان اصفهان و شهرستان خور و بیاباک به شمار میرود . فاصله ی  آبشار پتاس با شهر خور ۳۰ کیلومتر است و در جاده خور طبس واقع شده است .

برای رفتن به دهکده نمکی پتاس بعد از این که ۳۰ کیلومتر از خور به سمت طبس پیش رفتید منطقه ای به نام شکر آب را میبینید با گذر از این منطقه به دهکده نمکی پتاس خواهید رسید .

ویژگی های آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس

مهم ترین نکته در مورد آبشار نمکی پتاس این است که تنها آبشار نمکی جهان به شمار میرود . ارتفاع آن حدودا ۲۵ متر است . برای رفاه و اقامت راحت مسافران و گردشگران این منطقه در فاصله ی ۴۰ کیلومتری آبشار دهکده ای گردشگری ساخته شده که از امکانات مطلوبی برخوردار است . و علاوه بر آبشار دیدنی های دیگری نیز دارد .

آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس جذابیت های زیادی دارد . مثلا نور پردازی های این منطقه آن را به لوکیشن بسیار محبوبی برای عکاسی تبدیل کرده است . این نور پردازی با رنگ های سفید منظره ای چشم نواز به آبشار و دهکده بخشیده .

در  دهکده نمکی پتاس امکانات و دیدنی هایی از جمله استخرهای تبخیری، امکانات ورزشی و رصدخانه و … وجود دارد .

در ادامه تعدادی از دیدنی های این دهکده را به شما معرفی میکنیم .

دیدنیهای دهکده نمکی پتاس

 

محوطه دهکده

در این محوطه حوضچه هایی از شن و رودی از نمک وجود دارد . همچنین آلاچیق هایی با نی در آنجا ساخته شده که برای گردشگران جذاب است . در جای جای این محوطه میتوان بلور های نمک را دید که در ساخت بخش های مختلف از آن ها استفاده شده است . این بلور ها مقاوت بالایی دارند و با آب باران شسته نمیشوند .

 

سوئیت‌های نمکی

سوئیت  هایی برای استراحت و اقامت مسافران در این دهکده ساخته شده که با ساختار منحصر به فردش خود یک جاذبه به شمار میرود . گردشگران با اقامت در این سوئیت ها میتوانند از تماشای آسمان زیبا و پر ستاره ی کویر در شب لذت ببرند . همچنین رستورانی در کنار این سوئیت ها در نظر گرفته شده که از مسافران پذیرایی میکند .

 

مزرعه‌ کمال‌آباد

در این منطفه مزرعه ای ساخته شده و کاربری آن آشنایی بیشتر با طبیعت کویر است . این مزرعه بافت سنتی یک روستای کویری را دارد که در آن بخش هایی مثل خانه های سنتی خشتی ، نیزار ، نخلستان ، قنات و مزارع کشاورزی وجود دارد .

مرزعه‌ تشتاپ

مزرعه ای دیگر در این منطقه وجود دارد که تشتاپ نام دارد . این مزرعه هم شامل بخش هایی از جمله  انبار، حوض و پایاب، باغ میوه ، نخلستان و … دارد . کلاس هایی موقتی در زمینه های هنرهای تجسمی ، صنایع دستی ، عکاسی و نجوم برای آشنایی بیشتر مسافران با صنایع دستی و آثار هنری در این مزرعه برگزار میشود .

بوستان پتاس

در قسمتی از جاده ی خور _ طبس بالای یک بلندی ، بهشتی معلق روی کویر را خواهید دید که بوستان پتاس نام دارد . در واقع یک فضای سبز با مساحت ۱۵ هزار متر مربع در بالای تپه ای خاکی و مصنوعی به ارتفاع ۱۵ متر راه اندازی شده . این بوستان صرفا برای تفریح مسافران در نظر گرفته شده .

 

بهترین زمان سفر به دهکده‌ نمکی پتاس

همان طور که میدانید مناطق کویری آب و هوایی گرم و خشک دارند که در فصل های گرم طاقت فرساست . بنابراین برای سفر به این مناطق بهتر است نیمه دوم سال به خصوص فصل زمستان را انتخاب کنید . اگرچه شب های کویر در این فصل کمی سرد است اما به هوای معتدل و مطلوب روز هایش می ارزد .

 

دیدنی های اطراف آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس

در اطراف این دهکده هم دیدنی های زیادی وجود دارد که تعدادی از آن ها را بررسی میکنیم .

 

کویر مصر

روستایی کویری در اطراف آبشار و دهکده نمکی پتاس و با فاصله ی ۹۰ کیلومتری آن قرار دارد که به کویر مصر معروف است . در این منطقه میتوانید از بخش های موجود در آن از جمله دریاچه‌ نمک سلکون مصر، نیزار مصر، تخت عباسی، تخت عروس و تنگه‌ رودخانه‌ نمک و .. نیز بازدید کنید . همچنین  می‌توانید تفریح‌هایی مثل آفرودسواری و شترسواری را تجربه کنید .

بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان در سفر خود به خور و بیابانک از کویرمصر هم بازدید میکنند و با تجربه ی آرامش شب های کویر  سفری به یاد ماندنی برای خود ثبت میکنند .

ما در مطلب کویر مصر در مجله گردشگری بلیط اینجا به طور مفصل این منطقه را معرفی کرده ایم .

روستای گرمه

گرمه یکی از روستاهای شهرستان خور است که با معماری سنتی و نخلستان های انبوه برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است . چشمه ای به نام دکتر فیش در نزدیکی این روستا واقع شده که به خاطر ماهی هایش که اثری عجیب رو پوست دارند شهرت پیدا کرده . در روستای گرمه یک ارگ قدیمی و تاریخی نیز وجود دارد که از جاذبه های این منطقه است . فاصله ی روستای گرمه تا دهکده نمک پتاس ۷۰ کیلومتر است .

 

روستای عروسان

روستای عروسان از توابع شهرستتان خور به خاطر داشتن چشم انداز های زیبا ، دشت های روان و وسیع و ویژگی های کویری مثل آسمان پر ستاره در شب و سکوت آرامش بخشش شهرت پیدا کرده است .

دریاچه‌ نمک

دریاچه ای از آب شور در ۲۰ کیلومتری دهکده ی پتاس وجود دارد که گردشگران میتوانند در آن شنا و آبتنی کنند . این حوضچه به دلیل شور بودن حتی برای کسانی که شنا بلد نیستند تفریح مناسبی است چرا که شوری زیاد آب مانع غرق شدن میشود . اشکال هندسی نمکی در این حوضچه بسیار دیدنی است.

 

برای آشنایی بیشتر با مناطق کویری ایران به مطالب زیر در مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید :

کویر های بزرگ ایران

کویر گردی در پاییز

کویر ریگ جن ، مثلث برمودای ایران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها